zaterdag 16 januari 2021

Thema 'ziek zijn'

De voorgaande twee weken werkten we het boekje 'Bobbi is ziek' uit.
Ook dit thema hebben we niet stilgezeten. 
Neem gerust een kijkje!
Op maandag zien Bobbi en Jules er ziek uit. 
De kleuters twijfelen niet!
Samen gaan wij ervoor zorgen dat ze zich snel beter voelen.


Na twee weken vakantie hebben we veel aan elkaar te vertellen. 
We tekenen wat we in de vakantie hebben gedaan.
Nadien vertellen we aan elkaar wat we hebben getekend.



In de bouwhoek spelen we deze keer met de auto's en
voornamelijk met de ziekenwagens.



In de bewegingshoek gooien we met de dobbelsteen. 
Op de prenten in de dobbelsteen zijn lichaamsdelen aangeduid. 
We benoemen het lichaamsdeel op de prent
en leggen het pittenzakje op de juiste plaats bij onszelf.
Op deze manier leggen we het bewegingsparcours af. 
We zorgen ervoor dat het pittenzakje niet valt.


De pleisters brengen we naar de dokterstas in dezelfde kleur.
De wasknijpers hanteren is een goede oefening voor de fijne motoriek.


Voor de eerste keer spelen we met waterkralen. 
De waterkralen stellen gekleurde pilletjes voor.
De medicatie moet netjes gesorteerd worden per kleur.



Op dinsdag spelen we een spel!
Deze keer spelen we een memory.



De poppenhoek wordt omgebouwd tot een dokterspraktijk. 
De patiënten moeten eerst even wachten in de wachtzaal totdat de dokter hen binnen roept. 
De dokter voert een grondige controle uit.
Nadien wordt een doktersvoorschrift uitgeschreven. 



We maken onze eigen stethoscoop.
We rijgen stukjes van rietjes op een touwtje met behulp van een stompe naald.
Deze oefening vraagt de nodige concentratie en geduld.


Enkele kleuters zorgen voor een kleurenpatroon in hun stethoscoop. 



Op donderdag gaan we schrijfdansen. 
Deze keer gaan we aan de slag met scheerschuim en verf. 
Nadien wordt een afdruk op papier genomen. 





Semm is helemaal in de ban van het thema.
Thuis maakte hij een dokterstas en -jas. 
Trots toont hij zijn creaties aan de klasgenoten.


Ook maken we onze eigen dokterstas. 
De nodige dokterspullen moeten zeker aanwezig zijn in onze dokterstas. 
We benoemen de voorwerpen en brengen ze samen met de schaduw.








We maken een rood kruis op onze dokterstas. 
We knippen stukjes van een papieren strook. 
Nadien kleven we de stukjes op het kruis.


Enkele kleuters konden zelf al stroken knippen! 


Jules heeft zich pijn gedaan. 
We ontsmetten de wondjes en kleven er een pleister op.



We verzorgen het zieke meisje.
Met een wattenstaafje stippen we zalf op de wondjes.




De winkel wordt omgebouwd tot een echte apotheek. 


Het zakdoekje wordt op het juiste lichaamsdeel geplaatst bij onszelf. 
Later moeten we het zakdoekje op het gevraagde lichaamsdeel van een klasgenootje plaatsen.






We namen een doos en een knuffelbeer mee naar de klas. 
Onze knuffelbeer is ziek. Samen maken we een comfortabel ziekenbedje. 
Eerst en vooral zorgen we ervoor dat onze knuffel in het bedje past
Nadien zorgen we ervoor dat de beer zacht ligt. 
Hiervoor vergelijken we harde en zachte materialen.
Ten slotte zorgen we ervoor dat onze knuffel lekker warm heeft.



Tijdens een zintuigenspel gaan we proeven, ruiken, voelen, zien en horen.




We leerden het volgende versje: 

Kijk eens hier, zie je dat
mijn neus is vies, mijn neus is nat

Ik zoek en zoek en zoek, 
in mijn zak en in mijn broek

Nu blaas ik hard en snuit, 
die vieze snottebel eruit








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thema 'Het is zomer!'

Het schooljaar is voorbij. Het was een bewogen en speciaal (Corona)jaar. Toch hebben we samen fantastisch mooie momenten mogen meemaken. Kij...